ul. ks. Ściegiennego 2, 06-400 Ciechanów 23 672 44 96 sekretariat@tygodnikciechanowski.pl Pon.-Pt.: 8.00 - 15.00

Fałat, Chełmoński, Kossak w Gołotczyźnie

Wernisaż wystawy "Śnieg w malarstwie polskim" w Gołotczyźnie

Wernisaż wystawy „Śnieg w malarstwie polskim XIX-XX wieku”, który odbył się w Dworze Aleksandry Bąkowskiej w Gołotczyźnie, zgromadził liczne grono miłośników sztuki, historii i lokalnej kultury.

Mieli oni okazję przenieść się w świat zaśnieżonych pejzaży, cichych wsi i zimowych scen utrwalonych pędzlem wybitnych artystów, a także odbyć podróż w czasie po różnych stylach malarstwa polskiego. Ekspozycja prezentuje obrazy ukazujące zimę w różnych odsłonach – od realistycznych, surowych krajobrazów XIX wieku, po bardziej nastrojowe i symboliczne charakterystyczne dla sztuki XX stulecia.

Kuratorem wystawy jest kustosz Dariusz Krawczyk, który opowiedział o przygotowaniach do wystawy, o pracach i ich autorach. A jest ich blisko czterdziestu, m.in.: Julian Fałat, Józef Chełmoński, Jan Stanisławski, Wojciech Kossak, Stanisław Ignacy Witkiewicz, Tadeusz Makowski, Leon Wyczółkowski, Ferdynand Ruszczyc, Wojciech Fangor. Na wystawie można także zobaczyć prace mniej znanych malarzy, równie dobre jak dzieła mistrzów. Obrazy pochodzą ze zbiorów Muzeów Narodowych w Warszawie, Kielcach i Krakowie, z Muzeum Niepodległości w Warszawie, Muzeum Podlaskiego w Białymstoku, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Polskiego Ruchu Ludowego w Warszawie, Muzeum Krakowa i Warszawy oraz ze zbiorów własnych naszego muzeum. Wszystkie tworzą jedną całość – różnorodny portret polskiej zimy. Ekspozycja będzie dostępna do końca czerwca, a zatem nie tylko nadchodzący okres świąteczny, ale także pierwsze upały będą doskonałą okazją, by odwiedzić Gołotczyznę i nieco się ochłodzić.

– Tworząc tę wystawę – mówił Dariusz Krawczyk, – jako muzealnik marzyłem o największych. Myślę, że po części się udało. Prezentujemy 82 obiekty. Wśród autorów mamy prace 15 monachijczyków – tych malarzy, którzy studiowali w Monachium w Akademii, oraz tych, którzy tam żyli i pracowali. To m.in. Kossak, Trębacz, Fabijański, Kozakiewicz, Wiewiórski, Fałat czy Chełmoński. Prezentowani artyści, to nie tylko artyści z okresu monachijskiego, ale także wykształceni w Krakowie, w Paryżu, w Wiedniu, czy Petersburgu. Wystawa pokazuje zimową architekturę, wiejskie pejzaże, przyrodę, sceny rodzajowe i portret.

Dariusz Krawczyk zwrócił uwagę zebranych na niewielki obrazek Józefa Chemońskiego, obrazy mistrza od śniegu” Juliana Fałata, w tym jego słynne obrazy Psy na polowaniu”, czy „Wiosenne roztopy, prace Wojciecha Kossaka, Stanisława Witkiewicza, a także tych, którzy doświadczyli jarzma Syberii, jak Aleksandra Sochaczewskiego, czy artystów, tragicznych, jak  Maurycy Trębacz, który zmarł z głodu w łódzkim getcie, czy Abraham Neumann, rozstrzelany przez Niemców.

– Na tej wystawie można zobaczyć różne style malarskie – mówił Dariusz Krawczyk. – Mamy artystów, którzy tworzyli według maniery impresjonistycznej, symbolistycznej. Są koloryści, formiści, postimpresjoniści. Ta wystawa jest też całą gamą różnych barw. Bieli, kolorów szarości, żółtocieni, więc tutaj naprawdę jest kolorowo i bardzo ekspresywnie.

- Staramy się tutaj w Gołotczyźnie robić wystawy, które są znaczące i są trochę takie przełomowe dla naszego muzeum – powiedział dyrektor Muzeum Szlachty Mazowieckiej Robert Kołakowski. – W roku 2023 postanowiliśmy rozebrać wystawę stałą, żeby uzyskać większą przestrzeń wystawową. Pierwszą wystawą w nowej aranżacji była wystawa „Wpływy tureckie na kulturę sarmacką”. Później była wystawa portretu szlacheckiego, a w tym roku wystawa „W kręgu sztuki baroku”. Obecna wystawa jest kolejną, która zagościła we dworze i jak sądząc po dzisiejszej frekwencji na wernisażu, będzie cieszyć się powodzeniem.

Wystawa malarstwa „Śnieg w malarstwie polskim XIX-XX wieku” nie tylko ukazuje różnorodność artystycznych wizji tego motywu, lecz także pozwala dostrzec zmieniający się sposób postrzegania natury i emocji człowieka. Śnieg staje się tu czymś więcej niż tłem – jest nośnikiem nastroju, refleksji i indywidualnych doświadczeń twórców. Oglądając zgromadzone dzieła, mamy okazję zatrzymać się na chwilę, porównać epoki i uświadomić sobie, jak uniwersalny i ponadczasowy pozostaje temat śniegu w sztuce.

Komentarze obsługiwane przez CComment