Współczesny świat stawia przed nami wiele wyzwań, a jednym z nich jest rozwój technologiczny, szczególnie intensywny w zakresie cyfryzacji. Nowoczesne technologie są już obecne w niemal każdej dziedzinie naszego życia, a od szybkości ich wdrażania coraz częściej zależy właściwa realizacja zadań, jakie leżą w kompetencjach urzędów, instytucji i innych organizacji, w tym także kulturalnych i oświatowych.
Naprzeciw tym wyzwaniom staje samorząd województwa mazowieckiego, który co roku nagradza wyróżniające się pod tym względem placówki w konkursie „Mazowiecki Lider Cyfryzacji”. Celem konkursu jest wyłonienie szkół lub instytucji kultury, których dorobek i aktywność w zakresie wprowadzania i zastosowania nowoczesnych technologii cyfrowych wyróżnia się spośród pozostałych na terenie województwa mazowieckiego. Konkurs promuje wdrażanie nowoczesnych rozwiązań i narzędzi, które wspomagają działalność tych placówek.
„Krasiniak” liderem w regionie
Pod tym względem w naszym rejonie zdecydowanie wyróżnia się popularny „Krasiniak”, czyli I Liceum Ogólnokształcące im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie, który w tegorocznej edycji konkursu zajął drugie miejsce w kategorii „Cyfrowa Szkoła” za projekt „Cyfrowy Krasiniak – nowoczesna edukacja w środowisku tradycji” i otrzymał nagrodę finansową w wysokości 25 tys. zł.
– Liceum jest nowoczesną szkołą osadzoną w środowisku tradycji – w taki sposób myślimy jako społeczność o projekcie „Mazowiecki Lider Cyfryzacji” – mówi dyrektor szkoły Marzanna Zmysłowska. – To nasza kolejna wygrana w tym konkursie, kilka lat temu zajęliśmy pierwsze miejsce i wygraliśmy 10 tys. zł.
Jak informuje szkoła, projekt jest skierowany do uczniów, rodziców, nauczycieli, pracowników szkoły, absolwentów, uczniów szkół podstawowych oraz lokalnych instytucji i stowarzyszeń publicznych współpracujących ze szkołą.
Dyrektor Marzanna Zmysłowska podkreśla, że znaczenie zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji i wychowaniu w I LO w Ciechanowie jest niezwykle istotne.
– Nauczyciele różnych specjalności, od fizyków po pedagogów, korzystają z nowoczesnych narzędzi cyfrowych, co przyczynia się do poprawy jakości nauczania i rozwoju umiejętności uczniów. Dzieci i młodzież rozwijają swoje kompetencje, korzystając z takich technologii jak: silniki do tworzenia gier, programy do produkcji muzyki czy platformy takie jak Unity, Unreal Engine 5, Corinth, EDU SA, Google Workspace, Cahoot, Autodesk, Zbrush i Canva. Działania te obejmują zarówno zajęcia lekcyjne, jak i pozalekcyjne, co sprzyja ciągłemu rozwijaniu kompetencji zarówno uczniów i absolwentów, jak i kadry nauczycielskiej. Różnorodność działań na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych sprzyja podnoszeniu kwalifikacji zawodowych nauczycieli, wiedzy i umiejętności uczniów. Inwestycja w specjalistyczny sprzęt, warsztaty i programy edukacyjne są dowodem na dynamiczny rozwój kompetencji cyfrowych, które są niezbędne w nowoczesnym środowisku edukacyjnym i zawodowym. Wzbogacenie narzędzi budowania więzi lokalnych służy tworzeniu pozytywnego wzorca edukacji opartej na wartościach – podkreśla dyrektor placówki.
[Dalsza część tekstu pod zdjęciem]

Cyfrowy „Krasiniak”
Projekt obejmuje wiele różnorodnych aspektów nauczania. W szkole funkcjonuje rozbudowany system komunikacji w mediach społecznościowych i na platformie G-Suite (aktualnie Google Workspace). Od 2016 roku istnieje nowoczesna Sala Tradycji Szkoły – pracownia multimedialna umożliwiająca przeprowadzanie interaktywnych lekcji o historii szkoły i jej związkach z dziejami miasta. Od 11 lat działa Telewizja Internetowa Studio Krasiniak. Dzięki technologii AI odtworzono sylwetkę Zygmunta Krasińskiego w formie wirtualnej.
Pracownia biologiczna i chemiczna została wyposażona w zaawansowany mikroskop cyfrowy z obrazem ekstrapolowanym na monitor HD. Powstała także nowoczesna pracownia ekologiczna, a dzięki wygranej w konkursie NASK szkoła otrzyma ekran wewnętrzny do prezentacji danych pomiarowych i treści edukacyjnych na temat smogu. W szkole działa też nowoczesny gabinet rewalidacji dla uczniów ze spektrum autyzmu.
Szkoła wykorzystuje technologię także podczas lekcji WF-u. Nauczyciele korzystają z kodów QR, aplikacji i platform interaktywnych czy czatu GPT, a także własnych, autorskich rozwiązań. Proces nauczania wspomagają komunikatory typu Messenger lup WhatsApp oraz aplikacje, np. LearningApps. Coraz wyraźniej akcentuje się również wykorzystanie AI. Technologia wspomaga także działania profilaktyczne w zakresie psychologiczno-pedagogicznym czy w walce z uzależnieniami (np. fonoholizm).
Uczniowie zwiedzają interaktywne wystawy, rozwijają umiejętności w zespołach graficznych (np. koło Pixel-Art), uczestniczą w interaktywnych zadaniach, a także w projektach NASA (EarthCam). Jednym z sukcesów uczniów jest stworzenie czujnika gazu i wilgoci, skonstruowanie od podstaw własnych poziomów do przejścia w silniku Unreal Engine 5, wirtualny serwer w grze Minecraft czy działalność zespołu muzycznego Krach Band.
Liceum zostało także laureatem konkursu OSE „Pracownia Kompetencji Cyfrowych” i otrzymało mobilną pracownię komputerową składającą się z 16 laptopów, przenośnej szafy do przechowywania i zasilania, a także oprogramowania edukacyjnego i interaktywnego monitora.
Mazowiecki lider w Płocku
W kategorii „Cyfrowa szkoła” tytuł Mazowieckiego Lidera Cyfryzacji w 2024 roku i 50 tys. zł otrzymał Zespół Szkół Technicznych w Płocku z projektem „Szkoła Cyfrowego Jutra”.
– Projekt jest skierowany do uczniów, nauczycieli i pracowników ZST w Płocku i dotyczy nowoczesnego sytemu obsługi internatu, który funkcjonuje w zakresie: elektronicznego dostępu do pokoi, elektronicznej obsługi wydawania posiłków. Elektroniczny dostęp do pokoi zastępuje tradycyjne klucze, które często były gubione lub zabierane podczas sporadycznych i nieprzewidywanych wyjazdów. Elektroniczna obsługa wydawania posiłków usprawnia codzienne planowanie i dystrybucję posiłków dla blisko 250 osób. System ten umożliwia płynne zarządzanie jadłospisem, optymalizując pracę kuchni i zapewniając oszczędne gospodarowanie produktami spożywczymi. W przyszłości e-legitymacja, a obecnie karta uczniowska, posłuży nie tylko do wydawania posiłków. Umożliwi również dostęp do części wspólnych internatu, a także otwieranie pokoi. W planach jest również wdrożenie elektronicznego rejestru wejść i wyjść z internatu – informuje płocka szkoła.
Trzecie miejsce zajął Zespół Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Radomiu za projekt „Metamorfoza technologiczna przygotowująca system szkolny na wyzwania XXII wieku” (10 tys. zł).
[Dalsza część tekstu pod zdjęciem]

Skansen liderem kulturalnym
W kategorii „Cyfrowa kultura” tytuł Mazowieckiego Lidera Cyfryzacji 2024 przypadł Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu za projekt „Wirtualny Spacer i Webcamera w Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu”.
– Projekt jest skierowany do dzieci i młodzieży szkolnej, studentów i osób dorosłych, seniorów, a także osób z niepełnosprawnościami. Wirtualne spacery po Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu pozwalają zwiedzać za pomocą komputera wnętrza 12 zdigitalizowanych zabudowań tworzących ekspozycję sierpeckiego skansenu. Dzięki nim można zajrzeć do miejsc zwykle niedostępnych dla osób zwiedzających MWM i odkrywać ciekawostki o budownictwie, tradycji i obyczajowości chłopskiej (…). Jest też możliwość uruchomienia strony w rzeczywistości rozszerzonej przy pomocy okularów VR. Najciekawsze eksponaty w pomieszczeniach zostały opatrzone szczegółowymi opisami dostępnymi po najechaniu kursorem na button (…) Opracowane zostały również trzy ścieżki tematyczne (…) pod wspólną nazwą „Wiejskie historie”. Bogato ilustrowane materiałami filmowymi, rycinami i opisami czytanymi przez lektorkę pozwalają odbyć fascynującą wyprawę na mazowiecką wieś z początku XX wieku. Webcamera funkcjonuje w najzamożniejszej zagrodzie odtworzonej w skansenie. Daje ona możliwość zajrzenia do obejścia o każdej porze dnia i nocy, by na żywo śledzić rytm życia wiejskiego (…) Zarówno spacery, jak i webcamera są uruchamiane bezpośrednio w przeglądarce internetowej (…) Mogą być szczególnie użyteczne dla osób z niepełnosprawnością (...), dla których układ architektoniczny i tradycyjna zabudowa wiejska (...) stanowią istotne utrudnienie podczas spaceru po skansenie. Mogą być one również wykorzystywane przez nauczycieli jako środek dydaktycznych podczas lekcji prowadzonych w ramach edukacji regionalnej – czytamy w opisie projektu.
Kolejne placówki w kolejce
W tej kategorii drugie miejsce zajęło Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN za projekt „Wirtualny Sztetl – portal udostępniający zasoby wiedzy o historii polskich Żydów”, a III – Książnica Płocka im. Władysława Broniewskiego i jej propozycja, czyli „E-Biblioteka: Droga do Nowoczesności”.
Co istotne, każdy laureat zdobywa prawo do posługiwania się logotypem konkursu MCL.
Dodajmy, że spośród placówek szkolnych i kulturalnych z naszego regionu do konkursu zgłosiły się także m.in.:
– Szkoła Podstawowa im. Witolda Machnowskiego w Nowym Niestępowie (gm. Pokrzywnica) – Projekt cyfrowej transformacji edukacji z Microsoft „Szkoła w chmurze”;
– Zespół Szkolno-Przedszkolny w Krzynowłodze Małej – Wykorzystanie narzędzi cyfrowych i w edukacji wczesnoszkolnej i wsparcie osób wykluczonych cyfrowo;
– Szkoła Podstawowa nr 5 im. Władysława Broniewskiego w Ciechanowie – Krok w przyszłość z 5: Programowanie dla młodzieży;
– Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. W. Jędrzejewicza w Płońsku – Atrakcyjność procesu dydaktycznego poprzez innowacyjne wykorzystanie drukarek 3D;
– Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Przasnyszu – Nowoczesne technologie w edukacji;
– Muzeum Romantyzmu w Opinogórze – Cyfryzacja i udostępnienie zbiorów archiwalno-muzealnych.
Cyfrowy rozwój jest nieunikniony, w związku z czym nieunikniona jest również konieczność przystosowania się do tych zmian. Jak widać, coraz więcej placówek umiejętnie wykorzystuje ten potencjał. Kto zatem zostanie Mazowieckim Liderem Cyfryzacji za rok?

![W Płońsku świętowano diamentowe i złote gody [ZDJĘCIA]](/images/powiaty/plonsk/samorzad/DSC_0433.jpg#joomlaImage://local-images/powiaty/plonsk/samorzad/DSC_0433.jpg?width=900&height=600)




Komentarze obsługiwane przez CComment