Do Komendy Powiatowej Policji w Działdowie zgłosiły się dwie kobiety z powiatu, które padły ofiarą cyberprzestępców. Obie straciły znaczne sumy pieniędzy wskutek działań oszustów podszywających się pod przedstawicieli banków i portali sprzedażowych.
Sytuacja miała miejsce w środę (25 czerwca). Pierwsza z pokrzywdzonych, 58-letnia mieszkanka powiatu działdowskiego, poinformowała funkcjonariuszy, że dzień wcześniej została oszukana przez osobę podającą się za pracownika banku. Do jej syna, który wystawił ogłoszenie sprzedaży hulajnogi elektrycznej, dotarł SMS z linkiem od rzekomej firmy kurierskiej. Kobieta kliknęła w przesłany odnośnik, który przekierował ją na stronę do złudzenia przypominającą serwis logowania do banku. Po zalogowaniu się na swoje konto otrzymała telefon od osoby przedstawiającej się jako pracownik banku, która – rzekomo w celu finalizacji transakcji – wyłudziła dane dostępowe do konta.
W wyniku działania oszusta z konta 58-latki zniknęły środki w łącznej kwocie 5498,80 zł. Po zauważeniu nieautoryzowanych przelewów konto zostało zablokowane, a kobieta zgłosiła sprawę na policję.
Tego samego dnia zgłoszenie złożyła również 43-letnia mieszkanka powiatu. Kobieta, wspólnie z mężem, dzień wcześniej dokonała zakupu samochodu marki Nissan poprzez opcję „kup teraz” na jednym z portali sprzedażowych. Po zalogowaniu się na konto bankowe małżeństwo zauważyło, że doszło do wypłat środków na łączną sumę 3766,04 zł. O sprawie natychmiast poinformowano administratora portalu, który potwierdził, że doszło do oszustwa.
- Czytajmy dokładnie ogłoszenia i wiadomości, które przesyłają do nas rzekomi kupcy lub sprzedający. Sprawdźmy, wysyłając zapytanie lub dzwoniąc do właściciela portalu, czy sprzedający został zweryfikowany i czy oferta sprzedaży jest prawdziwa. Jeśli sami wystawiamy przedmioty na sprzedaż, nie klikajmy w linki podsyłane przez rzekomych kupujących celem potwierdzenia wpłaty pieniędzy lub realizacji transakcji. Sprawdzajmy dokładnie adres strony, która wyświetla się nam na pasku, czy nie ma w nim obcych znaków, niepolskich liter itp. Nigdy nie podawajmy swoich danych logowania ani kodów do potwierdzenia transakcji osobom z zewnątrz, w tym na telefon czy w wiadomości na komunikatorze. Każda taka sytuacja powinna wzbudzić w nas podejrzenie, że może to być oszust – przypomina podkom. Justyna Nowicka z KPP w Działdowie.
Komentarze obsługiwane przez CComment