ul. ks. Ściegiennego 2, 06-400 Ciechanów 23 672 44 96 sekretariat@tygodnikciechanowski.pl Pon.-Pt.: 8.00 - 15.00

Greckie inspiracje dla ciechanowskiej Siódemki

W dniach 7–20 lipca 2025 roku grupa nauczycieli ze Szkoły Podstawowej nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Pawła II w Ciechanowie uczestniczyła w wyjątkowym kursie edukacyjnym w Salonikach, w Grecji. 

Wyjazd został zorganizowany w ramach projektu „Uczymy się po europejsku”, realizowanego dzięki programowi Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS), współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. Projekt trwa od 1 listopada 2024 r. do 31 października 2025 r. i ma na celu rozwój kompetencji językowych, metodycznych oraz cyfrowych nauczycieli, a także otwarcie szkoły na współpracę międzynarodową i wdrażanie nowoczesnych metod nauczania.

Podczas dwutygodniowego kursu nauczyciele uczestniczyli w intensywnych zajęciach językowych, metodycznych i komunikacyjnych. Program przygotowany przez greckiego partnera edukacyjnego EKPEDEFTIKI PAREMVASI KDVM łączył teorię z praktyką, kładąc nacisk na rozwój kreatywności, umiejętności językowych oraz kompetencji cyfrowych. Uczestnicy doskonalili język angielski, nie tylko w kontekście zawodowym, ale i codziennym, przełamując bariery komunikacyjne oraz ucząc się, jak swobodniej funkcjonować w międzynarodowym środowisku. Kurs obejmował m.in. naukę nowoczesnych narzędzi cyfrowych, AI, do tworzenia angażujących materiałów dydaktycznych, grywalizację w nauczaniu, storytelling, wykorzystanie ruchu, tańca i sztuki, także tej kulinarnej w edukacji oraz nowoczesne metody monitorowania postępów uczniów, również w kształceniu na odległość. Dużym zainteresowaniem cieszyło się również spotkanie z przedstawicielami greckiego systemu edukacji, które pozwoliło porównać metody pracy, wymienić doświadczenia i nawiązać nowe kontakty zawodowe.

Ważnym elementem szkolenia była praca zespołowa – dyskusje i wymiana doświadczeń pozwoliły uczestnikom spojrzeć na wyzwania współczesnej edukacji z nowych perspektyw. Dzięki temu nauczyciele rozwijali empatię, otwartość na różnorodność kulturową oraz gotowość do wdrażania kreatywnych rozwiązań w pracy z uczniami, w tym z dziećmi o szczególnych potrzebach edukacyjnych.
- Wyjazd do Salonik to kolejny krok w stronę unowocześniania naszego nauczania i wspierania uczniów w rozwijaniu kluczowych kompetencji. Zdobyte doświadczenia z pewnością wzbogacą codzienną pracę w naszej szkole – z korzyścią dla całej społeczności szkolnej – podkreślają uczestnicy projektu.

Pobyt w Grecji był nie tylko czasem nauki, ale również poznawania greckiej kultury i tradycji. Nauczyciele mieli okazję przygotowywać i kosztować lokalnych przysmaków, takich jak Sevelina Halva czy Cretan Datkos, a także uczestniczyć w warsztatach kreatywnych. Szczególnym przeżyciem była wizyta w miejscach o wyjątkowym znaczeniu historycznym i duchowym, takich jak Stageira – miejsce narodzin Arystotelesa, Filippi – starożytne miasto związane z działalnością świętego Pawła, Meteory – monumentalne formacje skalne z prawosławnymi klasztorami czy rejs wokół góry Athos – niedostępna dla kobiet Święta Góra, którą nauczyciele podziwiali podczas rejsu wokół półwyspu.

Rozpoczął się właśnie nowy rok szkolny, a nauczyciele, pełni energii i nowych pomysłów, mają okazję wdrożyć zdobyte umiejętności w praktyce. Zajęcia, które poznali w Grecji, będą wprowadzane na lekcjach, co ma na celu zwiększenie zaangażowania uczniów i rozwijanie ich kreatywności. Co więcej, uczestnicy mobilności planują dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniami z pozostałą kadrą pedagogiczną szkoły oraz kolegami po fachu z innych placówek. Dzięki temu innowacyjne metody i narzędzia cyfrowe poznane w Salonikach będą mogły być szerzej wykorzystywane w lokalnym środowisku edukacyjnym, wpływając na jakość nauczania w regionie.

Udział w projekcie pozwolił nauczycielom nie tylko podnieść swoje kwalifikacje zawodowe, lecz także lepiej zrozumieć funkcjonowanie programu FERS oraz narzędzia służące realizacji inicjatyw międzynarodowych. Wśród kluczowych korzyści wyjazdu uczestnicy wymieniają wzrost umiejętności językowych, większą pewność w komunikacji, poznanie nowych metod pracy z uczniami, skuteczniejsze radzenie sobie z konfliktami i przemocą rówieśniczą, poprawę jakości komunikacji w środowisku szkolnym, a także rozwój umiejętności pracy zespołowej i kreatywnego rozwiązywania problemów.
Projekt „Uczymy się po europejsku” to ważny krok w stronę internacjonalizacji szkoły, wzmacniania jej pozycji w lokalnym środowisku i budowania otwartości na współpracę europejską. Dzięki nowym kompetencjom i świeżym inspiracjom nauczyciele będą mogli tworzyć bardziej angażujące, twórcze i skuteczne zajęcia, a ich wiedza i doświadczenia przyczynią się do rozwoju całej społeczności szkolnej.

 

 

Komentarze obsługiwane przez CComment