Lokalna Grupa Działania z Płońska stworzyła markę „Przyjazne Mazowsze ugości”, która promuje wysokiej jakości produkty, usługi i inicjatywy związane z regionem oferowane przez lokalnych twórców, producentów, usługodawców, instytucje i organizacje.
Lokalne Grupy Działania (LGD) tworzą mieszkańcy i organizacje publiczne, prywatne, pozarządowe, działające na obszarach wiejskich, którzy chcą rozwijać lokalne społeczności. Przyznają bezzwrotne dotacje na realizację projektów, np. rozwój przedsiębiorczości, turystyki czy ochrony środowiska.
Jak podkreśla marszałek Adam Struzik, Mazowsze to region pełen aktywnych organizacji. Lokalne grupy działania aktywizują mieszkańców i rozwijają potencjał swoich miejscowości. Samorząd województwa wspiera je zarówno ze środków własnych, jak i unijnych. Nie chodzi tu tylko o projekty inwestycyjne, ale także o zachęcanie mieszkańców obszarów wiejskich do angażowania się w działania na rzecz lokalnych społeczności.
Jedną z takich organizacji jest Lokalna Grupa Działania „Przyjazne Mazowsze” z Płońska. Działa w niej 11 gmin z powiatu płońskiego i jedna gmina z powiatu płockiego. Łącznie to ponad 70,5 tys. mieszkańców. Jej działalność jest finansowana m.in. z budżetu samorządu Mazowsza oraz środków z Unii Europejskiej. Pomaga mieszkańcom gmin z obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju, instytucjom oraz lokalnym liderom. Od kilku lat zabiega też o utworzenie warunków do rozwoju marki lokalnej.
- Od 2019 r. przyznajemy Certyfikat Marka Przyjazne Mazowsze, który trafia do lokalnych producentów i wytwórców bazujących na dziedzictwie lokalnym. Łącznie wydano 50 certyfikatów w kategoriach: produkt, usługa i inicjatywa – mówi prezes zarządu LGD „Przyjazne Mazowsze” Danuta Kucińska. Płońska LGD stworzyła markę produktów lokalnych „Przyjazne Mazowsze ugości”. Ten znak promocyjny jest przyznawany w trzech kategoriach: produkt, usługa i inicjatywa. W listopadzie kapituła wybrała 7 produktów i usług, które mogą korzystać ze znaku promocyjnego przez dwa lata z możliwością przedłużenia.
Zależy nam na promocji dobrych jakościowo produktów, usług i inicjatyw związanych z naszym regionem. Dzięki wprowadzeniu systemu identyfikacji wizualnej marki, wspieraniu rozwoju i promocji produktów lokalnych mieszkańcy, rolnicy, rzemieślnicy i właściciele małych przedsiębiorstw mają szansę wypromować swoje produkty na rynku, co wpływa na wzrost sprzedaży i konkurencyjności – dodaje Danuta Kucińska.

Chleb od gospodarza i słodkości z manufaktury
Prawo do korzystania ze znaku marki lokalnej „Przyjazne Mazowsze ugości” ma Koło Gospodyń i Gospodarzy Wiejskich w Kołozębiu (gm. Sochocin) i ich produkt – chleb gospodarza Roberta, który zdobył m.in. Certyfikat Przyjazne Mazowsze. Otrzymała go również sochocińska manufaktura Sweet Love. Wytwarzane ręcznie i według autorskiej receptury Kokoladki powstają ze składników pochodzenia naturalnego. Głównie są to wyroby wegańskie. Kapituła przyznała również certyfikat „Przyjazne Mazowsze ugości” w kategorii usługa warsztatom dla dzieci, łączącym zabawę z nauką praktycznych umiejętności kulinarnych, które są prowadzone przez właścicielkę Sweet Love Małgorzatę Witkowską. To edukacja żywieniowa w najprzyjemniejszej formie – przez działanie, eksperymentowanie i odkrywanie nowych smaków.
- To wyróżnienie jest dla mnie ogromną motywacją i satysfakcją. Chcę dalej rozwijać Sweet Love w oparciu o naturę, lokalne smaki i rzemieślniczą jakość. Certyfikat „Przyjazne Mazowsze ugości” to nie tylko zaszczyt, ale też zobowiązanie, by z jeszcze większą dbałością tworzyć to, co prawdziwe i zakorzenione w Mazowszu. Dlatego pracuję nad recepturami podkreślającymi walory i tradycje kulinarne naszego regionu. Coraz większą rolę w mojej produkcji odgrywają lokalne składniki – mówi Małgorzata Witkowska.

Maliny, owczy ser i dzień na farmie
Koło Gospodyń Wiejskich w Sarbiewie „Sarbiewianki” (gm. Baboszewo) może poszczycić się znakiem towarowym przyznanym za malinę w syropie własnym. Znak promocyjny otrzymała też Śródborska Manufaktura Serów ze Śródborza.
Certyfikat „Przyjazne Mazowsze ugości” w kategorii usługa zdobył „Dzień na Farmie” – oferta dla osób chcących odwiedzić farmę owiec w weekend. Uczestnicy mogą odpocząć i poznać tajniki pracy w serowarni, pysznie zjeść, a w sezonie zrelaksować się na lawendowym polu.
Znak promocyjny „Przyjazne Mazowsze ugości” w kategorii produkt otrzymał również powstający w Śródborzu ser OWCORINI – dojrzewający, trzymiesięczny, solony na sucho ser z mleka od własnych owiec wypasanych na mazowieckich łąkach.
– W Śródborzu, maleńkiej wsi w gminie Baboszewo, hoduję owce mleczne rasy Lacaune, z których mleka wytwarzam własnoręcznie sery świeże i dojrzewające, jogurty, kefiry i inne przetwory mleczne. Owce są wypasane na własnych endemicznych łąkach, a ich mleko, bezpośrednio po udoju, trafia wprost do serowarskiego kotła – mówi Magdalena Lewandowska, właścicielka serowej manufaktury. Sery ze Śródborza są już na Mazowszu doskonale znane – zdobyły liczne nagrody, w tym dwukrotnie Laur Marszałka Województwa Mazowieckiego.

Laur Marszałka Województwa Mazowieckiego
Konkurs o Laur Marszałka organizowany przez samorząd województwa mazowieckiego promuje produkty regionalne, lokalne i tradycyjne. Pokazuje, jak bogata, różnorodna i oryginalna jest mazowiecka kuchnia. Władze Mazowsza chcą w ten sposób popularyzować niezwykłe, ale często zapomniane smaki z naszego regionu.
- Pyszne, zdrowe, często oparte na rodzinnych recepturach – takie są produkty nagrodzone Laurem Marszałka. Co roku mazowieccy producenci zaskakują nie tylko smakiem i wysoką jakością zgłaszanych produktów, lecz także wytrwałością w poszukiwaniu i kultywowaniu tradycyjnych receptur. Nagroda jest nie tylko wyróżnieniem dla producentów, ale też gwarancją dla konsumenta, że nagrodzony produkt jest dobry jakościowo – podkreśla marszałek Adam Struzik.
Konkurs jest skierowany zarówno do firm komercyjnych, jak i kół gospodyń wiejskich, stowarzyszeń, gospodarstw agroturystycznych, gospodarstw ekologicznych oraz osób fizycznych. A zatem każdy miłośnik sztuki kulinarnej może spróbować w nim swoich sił. Do poprzednich 18 edycji konkursu zgłoszono ponad 2250 produktów, z czego ponad 270 zostało nagrodzonych.
Zachęcamy do udziału w XIX edycji. Szczegółowe informacje dotyczące konkursu znajdują się na stronie www.mazovia.pl







Komentarze obsługiwane przez CComment