

Tegoroczne obchody Światowego Dnia Świadomości Autyzmu, organizowane od 14 lat przez Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Płońsku, odbyły się pod hasłem: "Każdy ma prawo do bycia sobą".
Środowe wydarzenie (2 kwietnia) w Miejskim Centrum Kultury w Płońsku oficjalnie otworzył dyrektor płońskiego SOSW Jacek Kostrzewa.
- Autyzm to temat, który z różnych względów jest bliski sercu wielu z nas – mówił. - Ważne jest, aby pamiętać, że autyzm nie jest chorobą, którą można wyleczyć, ale stanem, z którym osoba żyje. Naszym tegorocznym obchodom towarzyszy hasło: „Każdy ma prawo do bycia sobą”. Autyzm to spektrum trudności, ale i możliwości. Każda osoba z autyzmem to unikalna historia, pełna różnorodnych doświadczeń, wyzwań i talentów. Zrozumienie i akceptacja ze strony społeczeństwa są kluczowe dla jakości życia tych osób i ich rodzin, a edukacja i świadomość społeczna mogą przyczynić się do lepszego zrozumienia, wsparcia oraz zapobiegać zjawisku wykluczenia. W ostatnich tygodniach w 12 placówkach z terenu miasta i powiatu realizowany był projekt edukacyjno – społeczny, przygotowany przez nauczycieli. Projekt: „Szkoła otwarta na różnorodność” miał na celu uświadomienie uczniom trudności, z jakimi borykają się osoby ze spektrum autyzmu w codziennym funkcjonowaniu. Miał też promować otwartość na różnorodność oraz przeciwdziałanie stereotypom i uprzedzeniom. Niech dzisiejszy dzień będzie dla nas przypomnieniem, że każdy z nas ma moc, by wprowadzać pozytywne zmiany. Razem możemy budować świat, w którym odmienna ścieżka rozwoju nie jest przeszkodą, a różnorodność jest źródłem siły.
Do realizacji powyżej wspomnianego projektu płoński SOSW zaprosił szkoły podstawowe i średnie. Przystąpiło do niego 12 placówek: płońskie podstawówki - SP nr 1, SP nr 3 i SP nr 4 oraz NSP „Żywioły” w Szerominku, SP w Ojrzeniu, SP w Radzyminku, SP w Nowych Kucicach, SOSW w Jońcu, ILO w Płońsku, ZS nr 1 w Płońsku, ZS nr 2 w Płońsku, ZS w Raciążu oraz organizator, czyli SOSW w Płońsku.
Podczas wydarzenia podsumowano realizację projektu, w ramach którego uczniowie szkół uczestniczących mieli do wykonania różne zadania, by poznać symptomy spektrum autyzmu, kryteria diagnostyczne, a także bariery, z jakimi spotykają się osoby autystyczne. Tworzyli m.in. ścienne gazetki, gry symulacyjne, prezentacje.
W środę przedstawiciele szkół odebrali certyfikaty, potwierdzające udział w projekcie, którego koordynatorkami są: Renata Melzacka, Joanna Górska oraz Paulina Krupińska.
- Od 14 lat organizujemy obchody, a od trzech lat wdrożyliśmy projekt edukacyjno – społeczny, którego jesteśmy inicjatorami i organizatorami – mówi TC Renata Melzacka. - Zmienia się nasze podejście do organizacji tego wydarzenia, ponieważ co roku uczymy się czegoś nowego. Gdy zaczynaliśmy14 lat temu, były to obchody w naszym małym gronie i wówczas byliśmy przekonani, że symbolem autyzmu jest kolor niebieski, bo autyzm dotyka częściej chłopców. Propagowaliśmy tą wiedzę, która istniała w przestrzeni publicznej, i zmieniała się. W ciągu tych 14 lat robiliśmy różne rzeczy, staramy się, by co roku dotykać innego podtematu, bo autyzm to jest spektrum, dotyczy nie tylko osób, u których go zdiagnozowano, ale również ich rodzin, otoczenia, kolegów czy koleżanek, gdyż zachowania tych osób, trudności w komunikowaniu się, mają wpływ na osoby neurotypowe i jedno z drugim powoduje, że czasami dochodzi do trudnych sytuacji.
Kolejnym punktem obchodów był seans filmu „Piep*zyć Mickiewicza 2” dla uczniów klas ósmych i szkół średnich, opowiadającego historię relacji licealnej klasy, do której przychodzi nowy uczeń z zespołem Aspergera, a na podstawie filmu odbyła się lekcja dotycząca autyzmu - poprowadziły ją: Aneta Rutkowska i Renata Melzacka.
Komentarze obsługiwane przez CComment