

Znana z zamiłowania do transportu publicznego posłanka Paulina Matysiak (Razem) została poproszona przez mieszkańców o interwencję w sprawie przywrócenia bezpośredniego połączenia kolejowego Płońska z Warszawą oraz elektryfikację linii kolejowej nr 27.
Posłanka w tej sprawie zwróciła się do Ministerstwa Infrastruktury.
Z prośbą o interwencję zwrócili się do mnie mieszkańcy Płońska, którzy borykają się z problemem wykluczenia komunikacyjnego i wskazują na konieczność przywrócenia połączenia kolejowego na trasie Płońsk–Warszawa. W obecnej sytuacji są oni zmuszeni do korzystania z transportu samochodowego lub niewystarczającej oferty prywatnych przewoźników autobusowych. Brak dogodnych połączeń znacząco ogranicza mobilność społeczną i zawodową mieszkańców powiatu płońskiego. Obecnie linia kolejowa nr 27 (Nasielsk-Płońsk-Sierpc) jest niezelektryfikowana i obsługiwana przez nieliczne składy spalinowe o ograniczonej pojemności. Samorząd województwa mazowieckiego wskazuje, że warunkiem przywrócenia bezpośredniego połączenia Płońska z Warszawą jest albo zastosowanie hybrydowych pojazdów kolejowych (których Koleje Mazowieckie nie posiadają), albo elektryfikacja linii nr 27. W odpowiedzi marszałka województwa mazowieckiego na petycję mieszkańców podkreślono, że obecnie prowadzone są jedynie prace rewitalizacyjne (podniesienie prędkości do 120 km/h, budowa mijanek), natomiast elektryfikacja tej trasy nie została ujęta w planach inwestycyjnych.
- wskazała Paulina Matysiak.
W związku z powyższym posłanka zadała ministrowi trzy pytania, które dotyczyły ewentualnej możliwości zwiększenia połączeń kolejowych na trasie Płońsk-Warszawa. Posłanka pytała także o to, czy ministerstwo ma plan uwzględnienia elektryfikacji linii 27 w planie inwestycyjnym, a jeśli nie, to dlaczego?
Na pytania Pauliny Matysiak odpowiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Aktualnie PKP PLK SA prowadzi analizy możliwości realizacji inwestycji dotyczącej elektryfikacji linii kolejowej Nasielsk – Sierpc. Niemniej, środki na realizację inwestycji kolejowych w perspektywie do 2030 roku zostały rozdysponowane. W związku z powyższym obecnie nie jest możliwe wskazanie przybliżonego możliwego harmonogramu realizacji prac polegających na elektryfikacji linii kolejowej nr 27.
- nie podał żadnego konkretu wiceminister. Wskazał natomiast w dalszej części odpowiedzi na zapytanie, że aktualnie trwają na tej linii prace, które umożliwią osiągnięcie maksymalnej prędkości tej infrastruktury kolejowej (V=120 km/h dla autobusów szynowych, V=100 km/h dla pociągów pasażerskich i V=80 km/h dla pociągów towarowych). Prace mają zakończyć się planowo 15 czerwca i skrócić czas przejazdu o ok 25 minut.
Dalsze podniesienie prędkości i skrócenie czasu przejazdu do 75 minut na całej linii od stacji Nasielsk do stacji Sierpc możliwe będzie po zabudowie blokad liniowych na szlakach Nasielsk – Płońsk, Płońsk – Raciąż oraz Raciąż – Sierpc ramach odrębnego zadania, co planowane jest jeszcze w 2025 roku. Realizacja ww. prac przyczyni się do poprawy stanu technicznego nawierzchni kolejowej i podtorza, obiektów inżynieryjnych i przejazdów kolejowo-drogowych. Nastąpi również likwidacja ograniczeń prędkości, spowodowanych ograniczoną widocznością na przejazdach kolejowo drogowych, dzięki zabudowie urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej.
- dodał Piotr Malepszak.
Wiceminister poinformował również, że od początku bieżącego roku trwają prace nad stworzeniem Zintegrowanej Sieci Kolejowej i być może w tym projekcie zostanie uwzględniona elektryfikacja tej linii.
Obecnie nie kursują bezpośrednie pociągi w relacji Warszawa – Płońsk. Przewoźnicy kolejowi nie składali do PKP PLK SA wniosków o takie połączenie. PKP PLK SA nie otrzymywała również wniosków o zwiększenie liczby połączeń na linii kolejowej nr 27 na odcinku Nasielsk – Płońsk. Jeżeli takie wnioski wpłyną do Spółki,zarządca infrastruktury rozpatrzy je i ze swojej strony dołoży wszelkich starań, aby możliwe było ich uruchomienie. Przedmiotowa trasa posiada jeszcze wolną przepustowość, która mogłaby być wykorzystana przez połączenia z Warszawy do Płońska, a zarządca infrastruktury pozostaje w gotowości do uruchomienia kolejnych pociągów na linii kolejowej nr 27.Jednocześnie informuję, że połączenie kolejowe Nasielsk – Płońsk jest relacją wojewódzką. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5 oraz z art. 7 ust. 4 pkt 6 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz.U. z 2025 r. poz. 2778) realizacją zadań związanych z organizacją publicznego transportu zbiorowego, w transporcie kolejowym, na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich zajmują się właściwi terytorialnie marszałkowie województw Obecnie nie są planowane bezpośrednie połączenia w kierunku Płońska realizowane przez PKP Intercity SA. Spółka wykorzystuje cały posiadany tabor spalinowy do obsługi zaplanowanego rozkładu jazdy.
- wiceminister odniósł się do kwestii bezpośredniego połącznia.
Wygląda na to, że mieszkańcy Płońska jeszcze poczekają na wymarzone połączenie ze stolicą, bowiem Koleje Mazowieckie, aby zrealizować taki przejazd, musiałby w taborze posiadać hybrydową lokomotywę, a takowej nie mają. Natomiast pociągi o napędzie elektrycznym nie pojadą tą trasą ze względu na brak pełnej elektryfikacji.
O sprawie pisaliśmy też tutaj: https://www.tygodnikciechanowski.pl/plonsk/mlodzi-walcza-o-polaczenie-kolejowe-plonska-z-warszawa
Komentarze obsługiwane przez CComment