ul. ks. Ściegiennego 2, 06-400 Ciechanów 23 672 34 02 sekretariat@ciechpress.pl Pon.-Pt.: 8.00 - 16.00

Pociąg coraz bliżej Przasnysza

PKP Polskie Linie Kolejowe oraz miasto i gmina Serock podpisały w ub. tygodniu umowę na opracowanie dokumentacji projektowej nowej linii kolejowej łączącej Przasnysz, Pułtusk i Serock z Warszawą.

Umowa jest drugą, podpisaną w ramach ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku. Przewiduje ona przygotowanie dokumentacji projektowej oraz wykup gruntów pod nową, 73-kilometrową, jednotorową, zelektryfikowaną linię.

- Nowe połączenie umożliwi szybki dojazd do miejscowości wypoczynkowych - Serocka nad Jeziorem Zegrzyńskim czy Pułtuska. Czas przejazdu pociągiem między Warszawą a Przasnyszem szacowany jest na około godzinę i 15 minut. Pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 160 kilometrów na godzinę. Kolej zyska dodatkowe znaczenie jako ekologiczny środek transportu - przekazały w komunikacie Polskie Linie Kolejowe.

Według projektu, lepszy dostęp do kolei ma zapewnić 12 przystanków, m.in. w Przasnyszu, Makowie Mazowieckim, Pułtusku, Serocku. Mają być przystosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, zainstalowane zostaną windy i pochylnie.

Pomysł na połączenie kolejowe Warszawy z miasteczkami północnego Mazowsza tkwił w głowach samorządowców od lat.Mieszkańcy tych terenów, z których wielu dojeżdża do pracy w Warszawie uważają, że znacznie usprawni komunikację ze stolicą. W ub. roku inicjatywę w sprawie budowy nowej linii kolejowej podjęło kilkanaście samorządów gminnych, miejskich i powiatowych:. Partnerami lidera projektu -Serocka są gminy: Pokrzywnica, Winnica, Karniewo, Szelków, Płoniawy-Bramura, Krasne, Przasnysz, Wieliszew, Nieporęt; miasta: Maków Mazowiecki, Pułtusk, Przasnysz; powiaty: legionowski, pułtuski, makowski, przasnyski. Partnerem jest również samorząd województwa mazowieckiego, który sfinansował za 679 tysięcy złotych Wstępne Studium Planistyczno-Prognostyczne. W dokumencie przedstawiono trzy warianty planowanej trasy.

Gdy plan budowy linii kolejowej z Zegrza do Przasnysza został ogłoszony, spotkał się z krytyką, głównie ze strony ekspertów kolejowych o zbyt dużych odległościach planowanych stacji od centrów miast znajdujących się na trasie.

Ale jak twierdzą w serockim ratuszu, który jest koordynatorem projektu - "budowa kolei w pobliżu centrów miast jest niewykonalna bez drastycznej ingerencji w tkankę urbanistyczną". Nie mniej, nawet przy takiej niedogodności "realizacja szlaku kolejowego dającego bezpośrednie połączenie kolejowe dla Serocka, Pułtuska, Makowa Mazowieckiego i Przasnysza z Warszawą, "daje nieporównywalnie atrakcyjniejszą ofertę transportową dla ich mieszkańców, niż dowożenie do istniejących linii kolejowych".
W ramach Programu Kolej Plus, do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje, zgłoszone przez samorządy z 11 województw. Obejmują one miasta powyżej 10 tysięcy mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia. Dzięki ich realizacji lepszy dostęp do kolei ma uzyskać około półtora miliona mieszkańców. Chodzi o remont 10 linii, odbudowę lub rozbudowę 14 oraz budowę 7 nowych.


Komentarze obsługiwane przez CComment